Na přelomu let 2011/2012 nám vyrostla do všeobecné známosti nová sociální síť zovaná „Pinterest“. Proběhlo pár seznamovacích článků v odborných e-zinech, ale v české kotlině bylo ticho, česky znějící jméno bylo v Pinterestu nedohledatelné. Dále jsem to nepitval a řekl jsem si, že je to asi otázka pár podivínů v USA. Jenomže pak přišla informace, že se jedná o prudce rostoucí síť, která má už tolik uživatelů, že je třetí největší na zeměkouli. To mě donutilo podívat na to pořádně a ve výsledku jsem spokojený uživatel. Co za tím asi stojí, vždyť je to jenom takový lepší bookmark?
Co Pinterest je
Pinterest je internetová nástěnka obrázků, které vás něčím zaujmou. Brouzdáte po internetu a nejednou se vám nějaký obrázek líbí. Pomocí ručního vložení URL jej umístíte na Pinterest do svého „boardu“, tedy kolekce na určité téma. Vložení je možné zpoloautomatizovat skritpem. Samozřejmě lze obrázky i uploadovat z disku.
Na samotném Pinterestu si potom organizujete boardy (v kterých máte ony fotografie) a jako jediný prvek sociální sítě můžete sledovat jiné uživatele a můžete komentovat libovolnou fotografii, nebo prohlížet profily ostatních. Na těchto profilech jsou jejich boardy a krátký souhrn profilových informací jako je avatar, kontakty na FB, www aj. U některých produktových fotografií se objevují ceny a to pak znamená, že dotyčnou věc lze koupit. Zde je asi jediný náznak obchodního modelu, protože celý Pinterest je bez reklam. Pinterest tedy není až tak sociální jak by se mohlo zdát, opravdu tu není v technickém slova smyslu místo na exhibice a myslím že se o to ani nikdo nepokouší. Důležitou funkcí Pinterestu je pak sledování portfolií jiných uživatelů, respektive při registraci si můžete zvolit jaké témata Vás zajímají. Pokud nezvolíte „móda“, tak vás s ní nikdo obtěžovat nebude.
Kdo to ale používá?
Všechno co funguje je vymyšleno dobře. Pinterest funguje, protože se opravdu trefuje do potřeb. Kdo to používá, jak a proč?
- ženy a dívky (teď je to gendrová křivda) to používají k budování kolekcí módy, tedy něco jako „toto si koupím“
- milovníci šťastného domova to používají k budovaní kolekcí závěsů, koberců, tapet, ložnic, koupelen aj.
- rozmařilí cestovatelé si harvestují místa, kam by chtěli jet
- milovníci přírody dávají dohromady kolekce zvířátek
- velká komunita fotografů se pokouší navzájem inspirovat
- ještě větší komunita milovníků zábavního průmyslu schraňuje fotografie herců*
Na Pinterestu je několik power userů, lidí co postují na svou nástěnku desítky kvalitních fotek denně. Jeden z nich je například Hansol Kim. Tyto typy je dobré dohledat a začít je „odebírat“.
Proč lidi raději nepoužijí bookmarky?
- obrovský bonus je interaktivita, respektive sledování co si harvestují ostatní (ti co vás zajímají samozřejmě)
- kolekce jsou volně přístupné, když se někdo zeptá na fotky u Indie, pošlu mu URL s boardem „Indie“
- ukládají se fotografie, nikolivěk zdrojové URL, kdy autor původní stránky může cokoli smazat, na Pinterestu fotografie zůstávají
- ukládá se pouze konkrétní fotografie, nikověk odkaz na kterém je fotografií více (a ty vás nezajímají)
- za uloženou fotografií je informace o URL kterého byla „připnuta“, kdykoli je možné se podívat na kontext
- s Pinterestem je jednoduché fotografie třídit, ukládat a linkovat
No což. Ale co když Pinterest zkrachuje.
Většinou nekrachuje nic z minuty na minutu, takže by se dalo asi něco přesunout. Hlavně bych nechtěl, aby krachl google s Gmailem 🙂
Někteří účastníci toho projektu jsou na internetu asi 20 hod/den.
Zdar, dosla mi pozvanka. To je tvoje to tady, fotky a cely? I ten Pynterest?